سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چاپ بسته بندی فست فود

  

یک آشپزخانه رستوران با طراحی ضعیف می تواند هرج و مرج ایجاد کند و حتی ممکن است باعث تصادف شود. در نتیجه ، هنگام راه اندازی یک رستوران جدیدیا طراحی مجدد کسب و کار موجود خود ، باید به دقت در طراحی آشپزخانه خود فکر کنید. در این مقاله ما به مواردی که قبل از طراحی چیدمان آشپزخانه تجاری خود باید در نظر بگیریم ، چگونگی بهینه سازی جریان کار و شش اصل طراحی آشپزخانه خواهیم پرداخت.

چیدمان سرویس های غذایی به سفارش - ریکا آنلاین

اگر می خواهید چند طرح بندی معمول را ببینید که جریان بهینه آشپزخانه را دارند ، مقاله طرح بندی آشپزخانه ما را در ادامه ببینید  .

ملاحظات قبل از طراحی آشپزخانه تجاری

قبل از شروع به طراحی آشپزخانه رستوران خود ، باید به جریان کار و قطعات ضروری آشپزخانه خود فکر کنید زیرا مفاهیم مختبف رستوران  نیازهای متفاوتی خواهند داشت.

به عنوان مثال ، یک بیسترو معاصر به تجهیزات و طرحهای متفاوتی از یک فست فود نیاز دارد. در نتیجه ، قبل از شروع برنامه ریزی برای چیدمان آشپزخانه ، باید تمام تجهیزات مورد نیاز رستوران ، تمام ایستگاه های ضروری و چگونگی جریان یافتن غذا از آشپزخانه را در نظر بگیرید.

شش اصل طراحی آشپزخانه تجاری

صرف نظر از اینکه شما چه نوع تأسیسات خدمات غذایی دارید ، اهداف مختلفی برای طراحی صحیح آشپزخانه وجود دارد. طبق کتابچه راهنمای خدمات غذایی مجاز ، شش راهنمایی وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک طراحی آشپزخانه تجاری رعایت کنید:

  1. انعطاف پذیری و مدولار بودن
  2. سادگی
  3. جریان مواد و پرسنل
  4. سهولت بهداشت
  5. سهولت نظارت
  6. کارایی فضا
  7. طراحی انواع جعبه برگر ها ! 

1. انعطاف پذیری و مدولار بودن

قرار دادن یک ظرف غذا روی میز

یک آشپزخانه تجاری مکانی پویا است ، بنابراین چیدمان آن باید بتواند تغییر ایجاد کند. شاید شما دوباره منو را طراحی کرده و غذا ها را اضافه کنید ، یا یک سرآشپز اجرایی جدید استخدام کرده اید که عملکردی متفاوت از گذشته داشته باشد. ایجاد یک فضای کاری سازگار ممکن است به شکل ایستگاه های کاری یا تجهیزات متحرک چند منظوره باشد.

2. سادگی

آشپزخانه ها مستعد بهم ریختگی هستند و به هم ریختگی منجر به آشفتگی و بهداشت نامناسب می شود که بر عملکرد سرویس غذا تأثیر منفی می گذارد. برای به حداکثر رساندن فضا و اثربخشی ، طراحی آشپزخانه با سادگی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال قرار دادن ایستگاه های سرور در نزدیکی آشپزخانه ، سفر به اتاق غذاخوری را محدود می کند ، در حالی که تجهیزات مدولار یا قطره ای برخی از گوشه ها و لبه ها و قفسه های غیر ضروری را از بین می برد. علاوه بر این ، انتخاب تجهیزات مناسب فقط با لوازم جانبی لازم باعث صرفه جویی در هزینه و فضا می شود.

3. جریان مواد و پرسنل

آشپزخانه مکانی شلوغ است اما لازم نیست آشفته باشد. آشپزخانه ای که در اطراف جریان مواد و پرسنل طراحی شده است از یک طرح منطقی برخوردار است که در آن هیچ کارمند یا متریالی در فضا عقب نشینی نمی کند. به عبارت دیگر ، آشپزخانه به نوعی از الگوی دایره ای شکل عمل خواهد کرد.

به عنوان مثال محل های نگهداری یخچال و خشک باید در نزدیکی محل پذیرش باشد ، اما محل های دفع و دفع زباله باید از مناطق آماده سازی غذا و پخت و پز غذا جدا باشد. وعده های غذایی کامل از یک طرف آشپزخانه و از طرف دیگر ظروف کثیف وارد آشپزخانه می شوند. رعایت این اصل نه تنها آشپزخانه را تمیز و ایمن غذا نگه می دارد ، بلکه سردرگمی را از بین می برد و یک سیستم منظم و منظم را تضمین می کند.

راهنمای جریان بهینه آشپزخانه

4. سهولت بهداشت

علاوه بر پخت و پز ، کارمندان رستوران بیشترین زمان را برای تمیز کردن آشپزخانه  گذرانند ، بنابراین داشتن آشپزخانه ای که برای سرویس بهداشتی بهینه شده باشد ، ضروری است. یک روش عالی برای تمیز کردن آسان آشپزخانه شما نصب کاستورها روی میزها و تجهیزات کار است ، بنابراین می توانید هنگام تمیز کردن کف و دیوارها آنها را جابجا کنید.

با این حال مهمترین آنها کد های ایمنی و نکات بهداشتی  که هر مرکز خدمات غذایی باید آنها را حفظ کند. برای مثال در هر منطقه ای که غذا تهیه می شود باید ایستگاه شستشوی دست وجود داشته باشد اما باید مرتباً تمیز شود و از آنها برای نگهداری استفاده نشود. در مورد مناطق دفع زباله نیز می توان همین را گفت. حتماً کدها را در مکان خود مطالعه کنید تا مطمئن شوید که آشپزخانه شما مطابقت دارد.

5. سهولت نظارت

سرآشپز اجرایی در زمینه مدیریت آشپزخانه کارهای زیادی دارد. او ظروف را تمام می کند ، منوها را طراحی می کند ، لوازم را سفارش می دهد ، کیفیت غذا را کنترل می کند و علاوه بر نظارت بر کارکنان آشپزخانه ، از عملکرد صحیح تجهیزات نیز اطمینان می یابد. یک آشپزخانه روباز با دیوار یا پارتیشن کم یا بدون دیوار ، امکان افزایش دید ، حرکت راحت تر و برقراری ارتباط بهتر را فراهم می کند و نظارت بر آشپز اجرایی یا مدیر کل شما را ساده تر می کند.

صرفه جویی در طراحی آشپزخانه

6. کارایی فضا

اکثر رستوران ها حداقل اتاق را برای تجهیزات خود دارند ، بنابراین شما باید بفهمید که چگونه تمام تجهیزات لازم را در فضای محدود آشپزخانه خود تهیه کنید. هنگام طراحی یک آشپزخانه کوچک برای کامیون های مواد غذایی یا جایگاه های امتیاز ، تجهیزات میز  ضروری است.

اگرچه برای آشپزخانه هایی با اندازه استاندارد که فضای کمی دارند ، در نظر بگیرید که کدام تجهیزات ضروری هستند. به عنوان مثال ، اگر فقط چند بار در روز قصد سرخ کردن غذا را دارید ، یک سرخ کن آشپزخانه سبک از یک مدل کف بزرگ بهتر است. مراقب باشید که صرفه جویی در فضا را زیاد انجام ندهید ، زیرا آشپزخانه ای که فاقد تجهیزات لازم است به شدت مانع تولید شما می شود.


ایجاد یک طراحی آشپزخانه کاملاً فکر شده قبل از شروع سفارش تجهیزات و کار روی چیدمان می تواند به موفقیت شما در کسب و کار کمک کند. یک طراحی آشپزخانه بهینه شده در رستوران می تواند به سهولت کار کارمندان کمک کند ، به کارآیی بیشتر جریان آشپزخانه و حتی جلوگیری از حوادث کمک کند.

علاوه بر این ، اگر به دنبال نمونه هایی از چگونگی چیدمان آشپزخانه خود هستید ، می توانید با بررسی مقاله زیر چند نمونه طرح و الگو را پیدا کنید: